Dolaşım ve Menşe Belgelerinin Elektronik Ortamda Düzenlenmesi

Sayın Üyemiz;

 

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden (TOBB) Odamıza gönderilen yazıda;

 

Bilgileriniz olduğu üzere, 23 Mayıs 2018 tarihli ve 30429 sayılı Resmi Gazetede 148 Seri Numaralı Gümrük Genel Tebliği (Gümrük İşlemleri) ve 149 Seri Numaralı Gümrük Genel Tebliği (Gümrük İşlemleri) yayımlanmıştır. Anılan Tebliğler ile dolaşım ve menşe belgelerinin basımı, dağıtımı, düzenlenmesi ve onaylanmasına ilişkin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yetki verilecek kişi, kurum ve kuruluşların belirlenmesi ile bunlar tarafından yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar tespit edilmiştir.

 

148 Seri Numaralı Tebliğ’de A.TR Dolaşım Belgelerinin 14 Mayıs 2018 tarihinden itibaren, 149 Seri Numaralı Tebliğ’de ise diğer dolaşım ve menşe belgelerinin 28 Mayıs 2018 tarihi esas alınmak kaydı ile elektronik ortamda düzenlenmesi, onaylanması ve vizelenmesi uygulamasına başlanacağı kaydedilmiştir.

 

Diğer taraftan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın A.TR Dolaşım Belgeleri ile diğer dolaşım ve menşe belgelerinin elektronik ortamda düzenlenmesi, onaylanması ve vizelenmesi işlemlerine yönelik planladığı uygulama takvimi hakkında bilgilendirme yapılmıştı. A.TR Dolaşım Belgeleri dışında kalan EUR l/EUR.MED Dolaşım Belgeleri gibi tercihli menşe ispat belgelerinin söz konusu Bakanlıktan bilahare alınacak talimatın akabinde elektronik ortamda düzenlenmesi, onaylanması ve vizelenmesi işlemlerine başlanacağının altı çizilmiştir.

 

Buna ilaveten, söz konusu Tebliğlerin, 5. maddesinin 4. fıkrası b bendine göre Odalar tarafından satılan ve 6 ay içinde elektronik sistem üzerinden işlem yapılmayan belgeler, elektronik sistemde geçersiz statüde yer alacaktır. Firmalar bu belgelerin işlem yapılmama sebeplerini elektronik sistemde açıklamak zorundadır. Aksi durumda yeni belge satışı yapılamayacaktır.

 

Konu bilgi ve değerlendirmenize sunarız.

 

Saygılarımızla,

Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası

Genel Sekreterliği